dinsdag 21 juli 2009

HOE STRESSBESTENDIG BEN JE?

Op je werk kunnen zich soms stressvolle situaties voordoen. Houd jij in zo'n geval je hoofd koel of wordt de spanning je snel teveel? Maak deze test en kijk hoeveel stress jij aankunt. Bij elke vraag heb je de keuze uit drie antwoorden. Klik het antwoord aan dat het meest op jou van toepassing is.

1. Je wilt graag een vrije dag opnemen, maar je moet nog ontzettend veel doen op je werk. Hoe los je dit op?

je gaat zo hard aan het werk dat je bijna je hele vrije dag nodig hebt om bij te komen
je neemt sowieso een dag vrij, dat moet kunnen
je begint 's ochtends vol goede moed aan je werk en je ziet wel of het lukt om vrij te nemen

2. Door een reorganisatie krijgt jouw afdeling een aantal nieuwe taken. Wat denk je?

het is wel een uitdaging, ik heb zin om iets nieuws te leren
het zal wel even wennen worden, maar ik sla me er wel doorheen
niet alweer een verandering, laat alles maar bij het oude

3. Wat doe je op een doordeweekse avond?

ik bel een oude vriend(in) om bij te kletsen en lees de krant of een goed boek
op de bank zitten, tv kijken en dan vroeg naar bed
ik ga eerst sporten en dan nog even bij een vriend(in) langs

4. Een naaste collega zit met een groot probleem ...

hij vertelt het je wel, maar zoekt steun bij een ander. Jij hebt het al druk genoeg
hij komt direct naar jou toe voor raad en steun
je hoort het een week later van een andere collega. Hij wilde jou er niet mee lastig vallen

5. Als ik na een drukke dag thuis kom, dan ...

ben ik wel eens onvriendelijk of chagrijnig tegen mijn partner en/of mijn kinderen, terwijl ik het niet zo bedoel
kan ik nog net de interesse opbrengen om bij mijn partner en/of kinderen te informeren hoe hun dag was
kost het me geen moeite om aandacht te geven aan mijn partner en/of kinderen

6. Een collega gaat ziek naar huis, terwijl er eigenlijk nog iets afgemaakt moet worden.

je biedt aan zijn werk af te maken, daar draai jij je hand niet voor om
je hebt het al druk genoeg, dat werk komt morgen wel
je ziet het niet zitten om zijn werk erbij te nemen

7. Je bent uit met een paar vrienden, maar je moet eigenlijk nog een aantal dingen doen voor je werk.

de dingen die je moet doen spoken door je hoofd, af en toe ben je een beetje afwezig
je kunt niet echt genieten van je avondje uit
je zet het van je af. Je bent nu immers uit en morgen zie je wel weer verder

8. Na een hele drukke week heb ik last van hoofdpijn, buikpijn of gespannen spieren.

vaak
soms
zelden

9. Als ik ergens mee zit, dan ...

staan familie en vrienden altijd voor me klaar
heb ik het gevoel dat ik nergens mijn verhaal kwijt kan
hebben familie en vrienden niet altijd tijd voor me

10. Als ik 's avonds naar bed ga, dan ...

lig ik een tijd wakker, denkend aan wat ik morgen allemaal moet doen
val ik meestal meteen in slaap
maak ik eerst een lijstje, zodat ik niet vergeet wat ik morgen moet doen en ga dan rustig slapen

11. Je belandt in de file en dreigt daardoor te laat te komen op een belangrijke afspraak. Wat doe je?

je probeert het van je af te zetten en rustig af te wachten
je baalt enorm en ergert je mateloos
je zet de radio aan, je kunt er toch niets aan doen

12. Je hebt het gevoel dat je honderd dingen tegelijk moet doen. Wat doe je?

je komt overal losse memobriefjes tegen en werkt ze willekeurig af
je maakt een lijst en werkt deze systematisch af
je weet niet waar je moet beginnen, dus voorlopig begin je nergens aan

13. Je collega en jij zijn uit op dezelfde promotieplek. Hoe voel je je?

het houdt je heel erg bezig, bij alles wat je doet zit de promotie in je achterhoofd. Je hoopt dat er snel een einde komt aan de onzekerheid
je vertrouwt erop dat je een eerlijke kans krijgt. Je doet gewoon goed je werk en wacht af
je denkt er regelmatig aan en je probeert je van je beste kant te laten zien

14. Ik vind mijn werk ...

interessant, afwisselend en met veel perspectief
niet zo interessant en vaak eentonig
meestal wel boeiend, maar met weinig vooruitzichten op promotie

om echt in te vullen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten