vrijdag 24 juli 2009

burnout test

Psychische symptomen:

Minder concentratie of minder lang concentreren

Minder goed geheugen

Minder goed oordeelvermogen

Meer fouten

Meer piekeren, malende gedachten, zaken somber inzien

meer dagdromen

Geestelijk verward, twijfel over jezelf of je capaciteiten

Meer wantrouwen, rancune

Lichamelijke symptomen:

Gespannen spieren (schouders, nek, gezicht of benen)

Hoofdpijn, "weekend-hoofdpijn"

Rugpijn, lage rugpijn

Pijn op de borst of hartkloppingen

Maag-, darm, ontlastingsproblemen

Slaapproblemen: Slecht in-/doorslapen, moe of vroeg wakker worden

snel, doorlopend of zeer vermoeid

Tics, samengeperste kaken of ’s-nachts tandenknarsen

Verhoogde bloeddruk

Vaker duizelig

Gedrags symptomen:

Minder aan kunnen, snel vermoeid zijn

Bepaalde situaties niet aan kunnen

Gestresst, opgejaagd of rusteloos voelen

Passief zijn

Perfectionistisch zijn

Verlies van gewoontes

koud, teruggetrokken of somber

Snel geëmotioneerd

Zeurend, argumenterend of klagend

Onvriendelijk, lichtgeraakt, kritisch of beschuldigend

Bezorgd over gezondheid, over toekomst

Werkgerelateerde symptomen:

In ben ontevreden over mijn werk

Ik raak vaker betrokken bij conflicten

Ik maak meer foutjes

Mijn werk kost steeds meer energie

Ik werk hard, maar bereik weinig

Ik voel me gefrustreerd in mijn werk

Ik pieker over mijn werk in mijn vrije tijd

Mijn werk is zinloos

Ik lach steeds minder op mijn werk

Het kost mij meer moeite naar mijn werk te gaan

Ik word vaker moe van mijn werk

Resultaat:

• U scoort op niet meer dan twee symptoomgebieden en niet meer dan drie punten, dan is er geen reden

tot ongerustheid.

• U scoort in drie of in elk van de vier symptoomgebieden op drie punten dan is dit een duidelijk signaal dat

stress een forse invloed op u heeft en u hier vanaf nu aandacht op dient te vestigen, zodat het niet verergert.

• U scoort op twee symptoomgebieden op drie punten en op de andere twee gebieden vijf of meer punten, dan

heeft stress een zeer grote invloed op uw leven. U bent, zoals zoveel anderen, blijkbaar niet in staat om het

gevoel van stress te verminderen. Als u dit patroon niet wijzigt is de kans om binnen zes maanden Burnout te

raken meer dan 60 procent. Het wordt aangeraden om externe begeleiding / coaching aan te vragen.

zie verder:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten