maandag 14 september 2009

toepassing Tarot


Natuurlijk werken tarotkaarten

Groot nieuws. Het UWV vergoedt nu ook reïntegratietrajecten met tarotkaarten en de politiek vindt dit onzin: ‘Deze zweverige trajecten dragen niet bij aan het vinden van werk.’ Maar wat weten we eigenlijk van wat wel en niet bijdraagt? We geloven in sterke leiders, in managementteams, heisessies, balance score cards, vergaderen en coaching. Maar wat werkt echt en onder welke condities?

De behoefte van mensen aan alternatief genezen, werk- en geluk zoeken is groot. ‘The Secret’ is één van de best verkochte boeken, en er gaat erg veel geld om in de alternatieve geneeswijzen, die ook worden vergoed. Veel mensen zijn op zoek naar gezondheid en geluk en met de reguliere aanbieders, inclusief de kerk, komt men er niet uit.

Wat werkt is waar
Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor tarotkaarten. Ik ben een grote fan van James Randi die 1 miljoen dollar belooft aan een ieder die kan bewijzen dat een paranormale, bovennatuurlijke of occulte kracht werkelijk werkt. Hij reist de wereld rond om die prijs uit te keren, maar dat is hem al jaren niet gelukt. Ook kijk ik regelmatig op de sites van Skepsis en de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Ik ben van nature nieuwsgierig en wil graag weten wat werkt. Maar, ongeacht hoe bizar de claim ook is, als mensen er in de praktijk baat bij hebben, dan valt het voor mij in de categorie ‘wat werkt is waar’.

Feiten, meningen en resultaat
In onze eigen praktijk zijn we bedrijven tegengekomen die goed werken, maar met constructies waarvoor nog geen theorie is uitgevonden. En wat dacht u van het placebo-effect? Dat werkt net zo goed in bedrijven als in de geneeskunde. Het gaat er dus niet om wat onze mening is over ‘zweverige’ trajecten, het gaat om het resultaat, het gaat om feiten. Als iets werkt kunnen we vervolgens zoeken naar de werkzame bestanddelen. Ik kan me zeker voorstellen dat met de hulp van tarotkaarten een goed gesprek te voeren is over werk of het functioneren van een bedrijf. Het is een heel andere invalshoek, die ook wel eens een ander licht op een situatie kan werpen.

De basis van het concept voor reïntegratie kan niemand op tegen zijn: werkzoekenden nemen zelf de verantwoordelijkheid voor een plan, krijgen daarbij gekwalificeerde begeleiding en maken gebruik van goedgekeurde bureaus. De cliënten beoordelen de bureaus, het UWV beoordeelt de resultaten. Onvoldoende resultaten betekent beperkt uitbetalen, en bij gebleken falen gaan deze bureaus uit het systeem.

Gecalculeerd risico
Een kleine groep werkzoekenden wil hun koers bepalen met de hulp van spirituelen. Zowel de werkzoekenden als het UWV krijgen van mij het voordeel van de twijfel, die ik niet geef aan de politiek, met haar geïnstitutionaliseerde wantrouwen, de vraag naar meer en strengere controle en een geldverslindende bureaucratie. Zou het niet beter passen om professionals en burgers een experiment met een gecalculeerd risico toe te vertrouwen en de resultaten af te wachten? Ik weet nu al dat Tarotkaarten werken, behalve voor de mensen die er niet in geloven, maar geldt dat niet voor meer instrumenten?


bron:www.managersonline.nl zie ook buro voor tarot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten