woensdag 19 augustus 2009

zomers

Ik beken: ik had nog nooit van de term slet-alert gehoord, totdat mijn collega Sjoukje Dijkstra van carriere.blog deze vanochtend bezigde in een bericht.

Het betreft een fenomeen dat met het weer van vandaag opnieuw superactueel is. En vooral maandagochtend. Want de temperatuur is opnieuw heerlijk eerlijk zomers en: WAT TREK JE DAN AAN NAAR KANTOOR?

Kijk: in je eigen achtertuin of op je sneue balkon: zoek ut uit! Ga voor mijn part nakend of topless, zolang je maar niet in mijn vizier ligt of loopt. Maar op straat en meer nog op je werk ligt dit anders. Het komt waarschijnlijk door het enorm wisselvallige klimaat hier en wij Hollanders zijn ook niet echt een modevolkje. Maar ik wil even mopperen: zodra de thermometer boven de 20 graden komt, ziet een groot deel van de mensen er NIET meer uit.

Laatst stond ik op zo’n warme dag op een metrostation aan de beroemde Zuidas te Amsterdam en mijn ogen vielen bijkans uit de kassen van verwondering. En dan denk je nog in het hippe yuppenstuk van NL te vertoeven. Echt niet!

Bloemlezing dames: strandshortje met hemdje op een aantrekkelijke jonge vrouw. Mooi hoor, maar geen gezicht in combinatie met een aktentas. Slet-alert bij haar collega’s. Vervolgens en dit vind ik kwalijker: 40+ vrouw met bermuda en opgeknoopte blouse. Met als gevolg dat we met z’n allen konden genieten van haar kwabbelknieën, bubbelnavel en dito bovenarmen. Een schat van een wijf leek het me, maar ik kan me zo voorstellen dat haar collega’s die dag gedacht hebben: “Truus, doe het niet!” Voorts op vrouwenwerkmode-gebied: zomerjurk met te wijd uitgesneden mouwlijnen, waardoor verwassen lubber-BH met inhoud zichtbaar is, witte linnen pantalon met daaronder een gebloemde onderbroek, te heet gewassen strakke 7/8-broek met afknellende slip (het zogenaamde ‘worstjeseffect’) en tenslotte: enige jonge vrouwen met schattige jurkjes met daaronder (sic) de legging en een paar UGG’s. (afgeleid van ugly!)

Dat laatste is ~dat geef ik toe~ een kwestie van smaak. Maar bontlaarzen zijn in de zomer niet bepaald klimaatadequaat en de legging doet ook geen echte dienst.

Voor vrouwen is het het lastigste. Te sexy en er ontstaat dus een slet-alert. Die outfits zijn prima voor een feestje of een avondje borrelen in een strandpaviljoen. Vaker zie ik te bloot op een lichaam dat dit niet kan hebben.

Jaren geleden hoorde ik modehomo Mart Visser al eens opmerken: “Nederlanders doen op onderdeel wel leuke dingen met kleding, maar het lijkt wel of ze geen van allen een lange spiegel in huis hebben.” Daar heeft Mart absoluut een punt.

Hoewel het de heren zijn die de term slet-alert hebben bedacht, maken zij er met zomerse dagen ook een bende van in het NL straatbeeld. Ik ga even loos: blote voeten met bruine brokkelnagels gestoken in s(ch)andalen. Roquefortbenen onder een 3/4-broek vandaan stekend en véél balkonbuiken in een te strak poloshirt met zweetplekken.

Noemt u mij vooral een tut hoor, maar ik heb een poosje in een woestijnland gewoond en weet uit die ervaring dat A: Als je in je werkomgeving te bloot loopt dat dit niet getuigt van respect t.o.v. collega’s en klanten. En B.: Zo bloot mogelijk staat niet voor zo verkoelend mogelijk. Integendeel: linnen kleding die benen en armen bedekt, is vaak gerieflijker dan zichtbaar glimmende naakte armen en klotsoksels. Als je geluk hebt, zijn die laatste geschoren, want aan de geuren ga ik in dit epistel nog maar even voorbij.

SAMENVATTEND: Mocht u er in een ieniemini-jurkje echt uitzien om op te vreten; bedenk dan toch even of dit wel een geschikte kantooroutfit is. En veel bloot laten zien is heel vaak helemaal niet sexy en getuigt van dédain naar uw omgeving toe.

Tenslotte: Onder de 25 jaar en t/m maat M is er weinig aan de hand. Voorts: volg het advies van Mart Visser eens op. Koop zo’n hoge spiegel. Dan kunt u de geschikte kledingstukken wel bij H&M, ZARA of ZEEMAN scoren. Mart is namelijk nogal duur. Ik wens u en mijzelf nog veel zonnigheid!

bron: blog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten