maandag 19 april 2010

de uitwerking van fastfood.

Ben je vaak ongeduldig, ook als je overduidelijk alle tijd van je leven hebt? Dan eet je waarschijnlijk veel te veel hamburgers, friet en kroketten. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat het eten van fastfood zorgt voor een enorm ‘haast gevoel’, ook als we helemaal niet in een time squeeze zitten.
Onderzoekers van de universiteit van Toronto lieten voor hun studie ‘Je bent hoe je eet’ een grote groep studenten de logo’s van zes fastfoodketens zien: McDonalds, Burger King, KFC, Subway, Wendy’s en Taco Bell. De logo’s verschenen zo snel, dat deze door de proefpersonen niet letterlijk konden worden opgemerkt. Maar het effect bleek enorm.
Voor en na het zien van de logo’s werd de studenten gevraagd een stuk te lezen. De leessnelheid lag bij alle deelnemers na het zien van de fastfood-afbeeldingen stukken hoger dan voordat ze met de hamburgerketens werden geconfronteerd. Opvallend, zo stellen de onderzoekers: “Het is efficiënt om sneller te gaan lopen als je op weg bent naar een meeting, maar een uiting van ongeduld als je gewoon een wandelingetje in het park wilt maken.”
Opmerkelijk was ook dat alle studenten direct in de ban waren van tijdbesparende producten na het zien van de fastfoodlogo’s. Zo verkozen ze bijvoorbeeld een 3-in-1 huidverzorgingsproduct boven de afzonderlijke varianten, een broodrooster waar 4 boterhammen in kunnen boven een voor 2 sneetjes en een 2-in-1 shampoo boven een gewone shampoo.
Het eten van fastfood blijkt ook effect te hebben op onze bereidheid geld te sparen. We gaan eerder voor directe winst in plaats van rustig te wachten met het vooruitzicht in de toekomst een grotere winst te hebben.
Onderzoekers zijn enthousiast dat is aangetoond dat de manier waarop we eten van grote – meestal onbewuste - invloed is op onze bedrag en keuzes die niets met eten te maken hebben. Daarbij benadrukken ze dat alleen al het zien van een hamburgermerk de mens een opgefokt gevoel geeft. Laat staan het eten ervan. De resulaten van de studie worden gepubliceerd in het blad 'Psychological Science'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten